LYSEON VERKKOLEHTI LINKKI

Iisalmen lyseon verkkolehti Linkki kertoo Iisalmen lyseon ajankohtaisista tapahtumista ja projekteista.

Iisalmen lyseon EU:n Comenius- hankkeen vierailu Saksaan

Iisalmen lyseo on mukana EU:n Comenius-hankkeessa ”Jugend und Freizeitgestaltung in Europa”, joka on kaksivuotinen projekti. Teemamme on vapaa-ajan vietto, ja projektissa mukana olevat maat ovat Saksa, Puola, Suomi ja Italia. Matkat suuntautuvat kuhunkin maahan kyseisessä järjestyksessä, ensimmäinen matka oli Saksan Halleen 3.–10.11.2012, ja Suomeen vieraat saapuvat syyskuussa 2013. ”Saksalaisiksi” lähtivät kolme opettajaa Sara Niini, Marjo Määttänen ja Pekka Ritola ja oppilaista Sara Huhtala, Mari Ikonen, Maarit Makkonen, Jenni Repo ja Sara Niskanen. Me oppilaat asuimme isäntäperheissä viikon ajan ja näin pääsimme kosketuksiin aidon saksalaisen arjen kanssa.

Sunnuntai 4.11.2012
Sunnuntai-päivän vietimme kukin isäntäperheidemme kanssa. Ohjelmassa saattoi perheestä riippuen olla esimerkiksi kiertelyä Saksan vanhimmassa suklaatehtaassa, joka toimi myös museona ja myymälänä. Tuliaisia koti-Suomeen kertyi kiitettävästi siis jo ensimmäisenä päivänä! Italian- ja Puolan-vieraat saapuivat sunnuntai-iltana Halleen, ja nyt olimme kaikki paikalla aloittamaan maanantai-aamuna yhteisen projektimme!

Maanantai 5.11.2012
Tapasimme koululla klo 8, ja saksalaiset oppilaat näyttivät meille koulun tiloja. Koulu oli huomattavasti suurempi kuin oma Iisalmelainen opinahjomme, mutta sekin oli vanha ja kaunis rakennus. Kiertokävelyn jälkeen esittelimme meidän upeat esitykset Iisalmesta ja lyseosta ja katsoimme muiden hienot esitykset heidän maistaan. Eri maiden koulujen puitteet erosivat melko paljon Iisalmen lyseosta. Arvostus oman koulun moderneja varusteluja kohtaan kohosi. Esitelmien jälkeen muodostimme eri kansallisuuksia sisältäviä ryhmiä ja teimme vapaa-aikaan liittyviä projektitöitä. Ensimmäinen kosketus ulkomaalaisiin nuoriin oli suuntaa-antava: jo lyhyellä juttutuokiolla sai värikkään kuvan eri kulttuureista tulevien nuorten tapoihin ja tottumuksiin. Söimme koulun ruokalassa maksullisen aterian, josta nousi mieleen Suomen mainio ilmainen kouluruokajärjestelmä. Syötyämme lähdimme vähän kiertelemään Hallea. Lopuksi menimme keilaamaan ja vietimme vapaamuotoisesti vaikkapa perheiden kanssa. Yhdessä tekeminen opetti meille, että yhteistyö on voimaa eikä sen tarvitse rajoittua kulttuurillisiin rajoihin ja eroihin.

Tiistai 6.11.2012
Lähdimme noin klo 7.30 matkalle kohti Berliiniä, jossa meillä oli Saksan pääkaupungin hienoimpiin nähtävyyksiin keskittyvä kiertoajelu. Kävimme vierailemassa Bundestagissa eli Saksan valtiopäivätalossa, jossa meidät turvatarkastettiin perusteellisesti lukuisia kertoja ja jossa meille kerrottiin laajasti talon demokratiaa henkivästä arkkitehtuurista ja käytännön toiminnasta, kun valtiopäivät järjestetään. Tapasimme myös Saksi-Anhaltin kansanedustajan avustajan, joka auttaa esimiestään toimimaan valtiopäivillä valtiosihteerinä. Esitys sai meidät miettimään kansanedustajien todellista arvoa kansallisena ja kansainvälisenä vaikuttajana. Avustajan puhe poikkesi suomalaisista poliittisista pönötyskiertopuheista.  Erilaisinta suomalaiseen verrattuna oli luultavastikin saksalaisen politiikassa toimivan naisen suorapuheinen asenne lehdistöä ja yleiselläkin tasolla ottaen mediaa kohtaan politiikassa. Hän oli vakaasti sitä mieltä, että sosiaalisen median merkitys on todella vähäinen poliittisessa vaikuttamisessa.  Perusteluiksi hän esitti näkemyksilleen nuorten, politiikasta kiinnostumattomien henkilöiden suuren määrän sosiaalisen median käyttäjinä. Lisäksi hän kertoi, että sosiaalisen median vaikuttaminen on lähinnä kuvien lisäilyä ja sen sellaista. Emme täysin ymmärtää, miksi hän oli niin vakaasti tätä mieltä. Sosiaalinen media vaikutuskanavana on kuitenkin mielestämme elektronisoituvassa yhteiskunnassa uusi äänikanava, siinä missä kirjat ja sanomalehdetkin. Poliittisten puheiden perästä menimme rakennuksen ”ufokupoliin” katselemaan näyttäviä maisemia Berliinin kattojen yli ja ottamaan urbaaneja valokuvia. Näköalat olivat hienot.  Opimme, että arkkitehtuuriin on voitu käyttää rahaa, jolloin se on erittäin onnistunutta: sillä on suuri arvo monella taholla, aina ihmisten päivittäiseen elämään kuulumisesta nationalisen identiteetin vahvistamiseen.

Keskiviikko 7.11.2012

Keskiviikkona teimme hieman lisää projektitöitä ryhmissä, joissa oli sekaisin joka kansallisuutta. Työskentely ryhmissä eri kulttuurin edustajien, sekä eri-ikäisten kanssa luonnistui rennosti ja antoisasti englannin kielellä. Opetimme toisillemme myös omaa äidinkieltämme jokseenkin vaikeiden lorujen avulla, jotka saavat syntyperäisenkin kielenpuhujan kielen solmuun, mutta ainakin kaikilla oli hauskaa. Mukavien ja suhteellisen helppojen ryhmätyötuntien jälkeen oli luvassa ruokailu ja viikon liikunnallisin osuus, jonka lajit saimme itse valita. Pelasimme koulun suurehkossa liikuntasalissa aluksi pesäpallon tyylistä lämmittelypeliä, minkä jälkeen jakaudumme ryhmiin pelailemaan salibandyä, kori-, sulka- ja lentopalloa. Sporttisen pikkulauantain kruunasi koko salin alueella pelattu jalkapallo, johon saivat liittyä kaikki halukkaat. Kun viikon liikkumiset oli liikuttu, oli koululla kaikille Comenius- projektiin osallistuville perheille järjestetty barbecue- illallinen, jonne jokainen perhe toi mieleistään ruokaa nyyttikestiperiaatteella. Suomalaista ruokakulttuuria edustivat mukanamme tuomat säilykemuikut, piparit ja Väinämöisen palttoonnapit. Ilta loppui aivan liian nopeasti muun muassa kuunnellen musikaalista puolalaisten ryhmää, jutellen uusien ystävien ja leikkien isäntäperheiden pienokaisten kanssa.

Torstai 8.11.2012
Aamulla teimme pari tuntia projektityötä, italialaiset, puolalaiset, saksalaiset ja suomalaiset omissa ryhmissämme, joissa käänsimme kyselylomaketta. Kyselyt pidettäisiin omalla koululla kotimaassa, ja tulevilla tapaamisilla tulkittaisiin ja vertailtaisiin eri maiden tuloksia. Käännöstöiden jälkeen lähdimme kävelemään kohti Moritzburgin linnaa, sillä siellä oli taidemuseo, jonne menimme vierailemaan. Kiersimme ensin pienen kierroksen museossa ja katselimme maalauksia museon työntekijän johdolla. Taidemuseon anti oli erittäin uniikki kokemus, sillä teokset olivat todella arvokkaita ja tunnettuja, esimerkiksi Gustav Klimmtin maalauksia. Opimme museossa eri tyylilajien eroja ja kuulimme taideteosten historiallisia taustoja. Sen jälkeen saimme tehtäväksi piirtää itse jostain maalauksesta vaihtaen tyyli ekspressionismiksi. Tyylilajien erilaisuuden korostaminen oli avartavaa, sillä itse tekemällä, optimaalisissa harjoitusoloissa kokemus oli antoisa. Meidän piirustuksistamme tuli varsin värikkäitä ja alkuperäisistä radikaalisti poikkeavia! Moritzburgista lähdimme nälkäisinä kohti improvisaatioteatteria ja koukkasimme matkalla syömään Hallen keskustaan. Teatterissa meidät jaettiin kahteen ryhmään ja teimme erilaisia harjoituksia, kuten leikimme olevamme painavia ja heittäydyimme erilaisiin teatterillisiin tilanteisiin. Luovan toiminnan ja irrottelun seurauksena yhteishenkemme tiivistyi entisestään. Käytännön ”töissä” eri kulttuurien erot korostuivat: eri kulttuurin edustajat tuntuivat olevan huomattavasti ikäänsä nuorempia käyttäytymistä päätellen. Illalla oli vapaa-aikaa, vietimme siis aikaa perheiden kanssa, saksalaiseen kulttuuriin perehtyminen jatkui.

Perjantai 9.11.2012
Perjantaiaamuna menimme kaupungintalolle, jossa meidät toivotti tervetulleeksi kaupunginjohtajan apulainen.  Hän kyseli mm. mielipiteitämme matkasta ja sitten meille jaettiin pienet pussit, joissa oli avainnauha, todistus ja logolla varustettu t-paita.

Sen jälkeen matkustimme raitiovaunulla paikalliseen jäähalliin näyttämään muille miten suomalaiset luistelevat! Kyllä suomalaiseen jääkulttuuriin nousi arvostus. Hieman huonohkolla jäällä luistelun jälkeen kävelimme McDonald’siin syömään. Loppuilta meillä oli taas vapaata perheiden kanssa, osa kävi ravintolassa, shoppailemassa Leipzigissä, juhlimassa puolalaisen tytön syntymäpäiviä kaupungilla tai näkemisenarvoisessa ja vaikuttavassa Beatles-museossa.

Lauantai 10.11.2012
Aamulla 7.30 oli lähtö museon pihasta kohti Berliinin lentokenttää ja Suomea. Lähtö tapahtui haikeissa tunnelmissa. Matka Suomeen sujui suunnitelmien mukaisesti. Opimme myös arvostamaan sujuvia liikenneyhteyksiä ja lentoyhteyksien kätevyyttä. Odotamme jo malttamattomina ensi syksyä, kun saamme uudet saksalaiset, italialaiset ja puolalaiset  ystävämme vastavierailulle Suomeen!